Het overheidsbeleid inzake digitalisering, inclusief telecommunicatie is geborgd in de Telecomwet, het Frequentiebesluit met blootstellingslimieten en het Antenneconvenant. Dit Antenneconvenant bevat afspraken tussen de Rijksoverheid, Vereniging van Ned. Gemeenten (VNG) en de telecomoperators m.b.t. de plaatsing van antennesystemen.
Bij het bepalen van dit beleid laat de overheid zich o.a. adviseren door de Nederlandse Gezondheidsraad. Dit wil niet zeggen dat de adviezen altijd worden overgenomen. Lang hanteerde de haar commissie Elektromagnetische (EM) Velden het uitgangspunt dat EM velden veilig zijn, tenzij spijkerhard wordt bewezen dat deze niet-ioniserende straling onveilig is. De providers hebben grote geldsommen betaald voor hun licenties en de plicht een netwerk uit te rollen in afzienbare tijd. Dat mag door niets tegen gehouden worden. Economie gaat voor gezondheid. Alleen voor de EM velden van hoogspanningsleidingen wordt het ‘voorzorgprincipe’ gehanteerd, al wil men dat, indien nader onderzoek daartoe aanleiding geeft, dit jaar wijzigen, is te lezen op de website van het Kennisplatform:
Kortom: de Nederlandse Overheid laat zich niets gelegen liggen aan de volksgezondheid en de gezondheidsproblemen die burgers door EM velden ervaren. Inmiddels is de wetgeving zo gemaakt dat volgens het Bouwbesluit geen nieuwe gasaansluitingen meer worden toegestaan. Hoe moeten elektrogevoeligen dan koken, verwarmen en stoken? Daarvoor heeft de overheid bepaald dat op niet al te lange termijn een warmtepomp en zonnepanelen verplicht worden. Dat zijn onacceptabele oplossingen voor elektrogevoeligen.
De overheid heeft de voorlichting in handen gelegd van het Antennebureau, dat onder het Ministerie van Economische Zaken valt en richtte in 2008 het Kennisplatform Elektromagnetische Velden op, een samenwerkingsverband tussen het RIVM, TNO, DNV GL, GGD GHOR Nederland, Agentschap Telecom en het ZONMW
Provincie en Gemeenten
De Provincie Zeeland baseert haar beleid inzake elektromagnetische straling op het beleid van de Rijksoverheid. Dit overheidsbeleid is tot nu toe (2024) gebaseerd op onrealistische en ondeugdelijke blootstellingslimieten, dekkingsverplichtingen en regels voor het plaatsen van antennes/antennemasten. Op grond hiervan stelt het Provinciebestuur dat zij niets kan doen voor elektrogevoeligen.
Gelukkig hebben we als Zeeuws Platform Stralingsrisico bereikt dat in de Provinciale Omgevingsvisie in 2021 het thema straling is opgenomen. Jammer genoeg niet uitgewerkt met concrete doelen en acties. Wij zien het als onze taak om de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening zo te laten wijzigen dat Provinciale regelgeving aan Gemeenten instrumenten biedt om wonen, werken en leren ook voor elektrogevoeligen mogelijk te maken.
De Zeeuwse gemeenten volgen allen het beleid van de Rijksoverheid die met providers en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een convenant hebben afgesloten. De burger staat hierin nagenoeg buiten spel. Er zijn gemeenten die kritisch zijn, ook i.v.m. de privacy en de kosten, maar in wezen hebben ze niets te vertellen. Ze zijn officieel nog wel verantwoordelijk voor de invloed van milieufactoren op de gezondheid, maar hoe en of dit vorm krijgt is onduidelijk.
Een recent (2018) overzicht van politieke ontwikkelingen in diverse gemeenten door juriste Martine Vriens.
Europa
Raad van Europa adviseert stralingsnormen te herzien en voorzorgsprincipe strikter toe te passen.
De Raad van Europa dringt er bij haar lidstaten op aan om de stralingsnormen te herzien en te verlagen en het voorzorgsprincipe strikter toe te passen. Het Europees Parlement heeft in 2009 een resolutie aangenomen. Met het uitvaardigen van de Telecomcode heeft de Europese Commissie de aangesloten landen verplicht om de nationale wetgeving aan te passen. De aanpassingen betreffen o.a. de uitrol van 5G, een verplichte dekkingsgraad van 98% voor het hele grondgebied van elke gemeente en verplichtingen voor gemeenten om aan de uitrol hun medewerking te verlenen.
Het Franse Agentschap voor Gezondheid gaat blootstellingslimieten herzien… naar beneden.
GGD
De GGD Zeeland heeft geen eerstelijns medisch milieukunde, maar kan wel expertise inkopen van milieukundigen. De `eerstelijns` medisch milieukundigen onderhouden contacten over lokale milieuproblematiek met ambtenaren, bestuurders en bevolking van de gemeentes in hun werkgebied. Dit gebeurt veelal in verband met klachtenbehandeling, advisering en voorlichting. Gemeenten kunnen zich (tegen betaling) laten adviseren op het gebied van gezondheid en milieu door het Bureau Gezondheid, Milieu en Veiligheid te Tilburg. Ook kan dit bureau langer lopend onderzoek uitvoeren. De GGD volgden tot eind 2016 overigens geen eigen koers en volgden de Nederlandse Gezondheidsraad. Inmiddels is daar verandering in gekomen met de nieuwe GGD richtlijn voor EHS
Gedeputeerde Staten van Zeeland antwoorden op vragen van GroenLinks over Straling en Gezondheid (mei 2018) Antwoorden GS
Nog meer straling op komst
Op 13 september 2017 heeft een groep van 186 wetenschappers uit 36 landen in een appèl de Europese Unie dringend gewaarschuwd voor de gevaren van 5G
Zij verzoeken de EU om te stoppen met 5G totdat onafhankelijk, wetenschappelijk vastgesteld is dat dit niet schadelijk is.
Het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie zijn in 2017 akkoord gegaan met het WiFi4EU-initiatief: 120 miljoen euro is zo beschikbaar voor Europese gemeenten om gratis WiFi-hotspots te realiseren op openbare plekken zoals parken, pleinen, overheidsgebouwen, bibliotheken, ziekenhuizen, musea, etc. Deze openbare ruimtes zijn hierdoor nauwelijks meer toegankelijk voor stralingsgevoelige mensen.
Bovenop alle straling en wifi die er al was (2G, 3G, 4G en WiFi) is een deel van het 5G-netwerk medio 2020 gestart, waar veel reacties op kwamen. Met name gedurende de nacht werden mensen wakker met acute klachten, vermoedelijk van de 700 MHz band. Met 5G wil men ook gebruik gaan maken van het ‘Internet of Things’ (draadloze communicatie met koelkasten, wasmachines, beveiligingscamera’s, zelfrijdende auto’s, etc.)
Van elektromagnetische straling is inmiddels al bewezen dat het schadelijk is voor de gezondheid van mensen, dieren en de natuur. Het 5G netwerk wordt momenteel uitgerold zonder dat er wetenschappelijk onderzoek is verricht naar de gezondheidseffecten. Het gemak en economie (=geld voor overheid en operators) wordt belangrijker gevonden dan de volksgezondheid.
De invoering van 5G is dan ook te beschouwen als het grootste biologische experiment op de mensheid ooit, zonder precies te weten wat de korte- en lange termijn gevolgen hiervan zullen zijn voor de gezondheid van mens, dier en natuur.